torsdag 28 juni 2012

Höganäs Saltglaserat

 
I går var jag och besökte Anders Johanssons på Höganäs Saltglaserat. Trevligt och lärorikt.

Det var imponerande lokaler särskilt de gammla ugnarna på 60 kubik som nu andvänds bla. till utställning/försäljning och till uthyrning för olika tillställningar.


Idag är det Anders som står för Höganäs Saltglaserat och är ensam som drejare.
Jag fick lära mig grund greppen som han lärt sig som lärling.

Nu gäller det att träna för min del, det är svårt att byta grepp från dem man är vana vid,
men tror helt klart att dessa är väl beprövade och effektiva!


Dreja skära itu, dreja skära itu... så började det tillslut att likna Höganäskrus.



(Artikel om Saltglaserat)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Cecilia du va jätteduktig

MVH Anders

Cecilia forsberg sa...

Man tackar! =)/Cecilia

Krukmakeri hemjord sa...

Varför ska du ändra ditt sätt att dreja om du är en bra drejare? Alla drejar på sitt sätt och allt utvecklas ;)

/annbritt nordisk drejamästre och autodidakt

Cecilia forsberg sa...

Visst kan jag drejja, men jag är öppen för att lära! Tycker att det är intressant att lära mig teknik som gått från mästare till lärling i mer än 170 år/ Cecilia